Jag började med att sätta bilen på ladd och sedan att bära in mat och vatten från bilen. Varje gång jag går förbi trädgårdskomposten så tänker jag, "Den här måste jag flytta", då den står för nära gången. Komposterna borde stå nära odlingen, men jag har ju mina odlingar överallt! Nya komposten står bredvid och den står perfekt både när jag kommer och när jag går. Får väl flytta den andra komposten till den andra likadana nära gamla blåbärslandet. Ja så får det bli. Det ska ju vara lätt att komma till. Och lätt att tömma. Samt se snyggt ut.
![]() |
| Bilden tog jag den 9:e, och här ser man att komposten sticker ut. |
Efter att jag satt bilen på ladd så startade jag en brasa. Fixade mindre vedträ med yxa och splinter. Nu gjorde sig blåsan påmind och jag fick skynda att låsa upp dasset. Efteråt tog jag med mig papperskorg och komposten från stugan med rens och fyllde på nya komposten även med gräs och kartong, värmen kommer så fint i denna.
Sedan var det dags att dra sig ner mot området vid vägen.
Landet i bakgrunden där jag har odlat kål innan samt har haft gödsel liggandes blir nu upprustat och får en kant runtom. Mitt ris-staket mot gången går delvis hädan och däri vart det massor av ogräs som spridit sig till gången. En hel skottkärra(den svarta) blev bortkörd samt tömd och jag toppade odlingen med två kärror hästskit efter att ha snickrat ihop kragen som jag och sambon har förborrat sedan innan.
Har sprungit in med jämna ögonblick och fyllt på ved i brasan och nu ringde mitt larm att det var lunch. Så jag plockade fram ett paket nudlar (tog bort kryddpåsen) satte på vatten på spisen och hällde lite olja i stekpannan, skyndade ut och skördade lite gräslöksblommor lite luftlök-stjälkar och några blad sallad. Väl inne skar jag en vitlöksklyfta i skivor och la den samt strimlad luftlök och gräslöksblommor i stekpannan med lite bbq krydda. Nudlarna kokade jag och salladen sköljde jag. Till detta drack jag lite mynta och timjan te. Mums. Lunchen intogs ute på min födelsedagsbänk. Och när jag gick in med disken så fixade jag lite kaffe istället. (tyvärr tror jag att jag glömde min presskanna ute)
När jag höll på att gräva stötte jag på flera stora stenar och en av dom tronar nu i mitten på rabatten där jag har planterat popcorn-majs och purjolök. Glömde dock en efter bild. Får bli en annan dag.




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar