måndag 22 juni 2026

Tankar på regnvatten

Hur ska jag ta om hand om vattnet jag "SKÖRDAT" 

Hittar en del bra tips på nätet men mycket som man inte hittar. Vill ha enkla lösningar på att få bort vattnet från stuprören. Har vattentunnor men behöver bräddavlopp och även små snirkliga vattenvägar som även ska fungera på vintern.





Jag tänkte att jag tar en av mina baljor och gräver ner en bit och lägger en massa grus och sten runt om som överskottsvattnet kan dränera ner igenom.
Har även 



Tur att jag har köpt markduk. För det ska jag lägga i botten på regnvatten rabatter och för att hindra grus och sten att sköljas bort vid mina regnvattendammar. Såg ett inlägg på insta från Va Syd där det ser ut som dom planterar bergenia i den rabatten likväl som ormbunke. Rabatten ligger som i en håla där vattnen ska sjunka ner.

Här hittade jag en massa tips. 

Sölvesborg Energi

VA Syd i skåne





 Tänkte att testa att bygga odlingsbäddar i sånt här material. Ska räkna lite på detta. Och iallafall få till stånd att testa iallafall 1 sån här bädd.

söndag 21 juni 2026

En fridfull stund

 Ja då fick jag äntligen en stund själv vid mitt paradis. Hunnit med en del och även vilat och njutit.
Hittade ett recept har testat rabarberbubbel innan så vet att det är gott.






Har kantat och gödslat vitlöken samt täckt med gräsklipp. Hoppas på fin skörd.


Satte lite sallat , Huvudsallat Attract mot flisgången nere i hörnet vid picnichörnan.



Och på andra sidan kragen blev det en Isbergssallad Great Lakes ?.


Lite kaffe medans jag plockar fram krasse-frön att så.


Det växer på i sonens hörna


Här i mamma och pappas hörna har jag börjat sätta sallat och lökplantor som jag sått tidigare i år.






Dörr/skärm av spill/restvirke

Färg att måla om saker med i stugan.

Har fått en otrevlig present i år. Typ stora myror, hästmyror. Har trampat ihjäl en del som kröp in under fasaden. Måste gå tillbaka till gamla anteckningar. Verkar som om det är med djur som med frukt det går några år emellan mycket frukt och lite frukt, massa äckeldjur och lite äckeldjur.

Att bli av med "stora myror" handlar ofta om att identifiera om det är vanliga arbetarmyror som letar mat eller hästmyror som kan skada husets träkonstruktion. Här är de snabbaste och mest effektiva sätten att få bort dem: [1]
1. Håll rent och ta bort doftspår
Städa: Torka upp socker, saft och matrester direkt. Förvara mat i täta burkar och töm soporna ofta.
Såpa och ättika: Våttorka golv och lister med vatten och såpa eller en blandning av hälften ättika och hälften vatten. Det förstör myrornas doftspår och avskräcker dem. [1, 2, 3, 4]
2. Stoppa dem från att komma in
Följ myrornas stråk och lokalisera var de tar sig in. Täta springor, sprickor, fönsterlister och dörrspringor. [1]
3. Använd myrr eller myrdosor
Använd Myrdosor eller myrpuder. Placera dosorna vid myrornas gångstråk och ingångar. Myrorna bär giftet tillbaka till boet, vilket eliminerar hela samhället. [1, 2]
4. Husmorsknep
Myror ogillar starka dofter. Du kan strö ut kanel, kaffesump eller bikarbonat vid ställen där myrorna brukar hålla till. [1, 2]
5. Åtgärder utomhus
Om myrorna har bo i gräsmattan eller under stenplattor kan du vattna rikligt och upprepade gånger på boet eller använda Myrmedel avsett för utvattning. [1]
Varning för hästmyror
Stora, svarta myror (hästmyror) bygger bo i trä och kan orsaka skador på huskonstruktioner. Om du misstänker hästmyror inomhus bör du låta inspektera bostaden och kontakta skadedjursbekämpare som Anticimex. [1, 2]

fredag 19 juni 2026

Sommarjobb

 Ja idag åkte jag och sonen ut till stugan vid åtta tiden på morgonen. Han fick klippa gräs ½ gräsytan ungefär samt trimma lite. Sen flyttade vi växthusstommen till lilla tältet så att det hamnade nedanför det halvdöda plommonträdet. Duken får komma på en annan dag. Likaså med stora tältet.




Och så hem för lunch. Sonen orkar inte mer.👦💪

Vi äter lunch och han går till sin våning. Jag kollar på film med min älskling och lite senare på kvällen åker jag ut och firar midsommar genom att klippa och trimma resten av gräset, nej där for jag med osanning allt är inte trimmat och klippt men nästan. Tyvärr har jag fått stora myror "igen" (hade för några år sedan) som kryper in under fasadbrädorna. *suck* tar eländet aldrig slut. Packar ihop och åker hem.

torsdag 18 juni 2026

Sorry jag har varit sjuk

 Ja jag har inte vart vid stugan sedan tror det var förra fredagen. Lördag och söndag var vila då jag mådde sådär....

Gick dock till jobbet och det var ingen höjdare.....stod knappt ut och det krånglade som f*n. På tisdagen var jag tvungen att sjukskriva mig. Och sedan har jag legat.....först idag som jag börjat känna mig lite levande igen. Åkte dit och kollade, tog in en kaffekanna jag glömt ute. Men ork fanns inte till mer. Får se om jag orkar nåt mer imorgon då det är midsommar. Försöker locka sonen med jobb och pengar.

Nu ska jag kolla min åtelkamera....nattis

tisdag 16 juni 2026

Waru waru, Swales, Chinampas och Wickingbeds

 I senaste numret av Odlaren från FOBO står det om Waru waru och Chinampas upphöjda bäddar med vattenfyllda djupa diken runt om med raka kanter. Jag kände direkt att det var nåt snarlikt permaculturens swales där man leder vattnet en långsammare väg i grunda urgrävningar med rundade kanter på bäddarna så att det hinner sugas upp av marken. 

Här nedan är en swale bredvid en väg, där det är hål i kantstenen så att intill liggande rabatter kan ta hand om vattnet. Avsluta gärna din swale med en "spillway" dränering i form av en "dry creek" fylld med stenar så att vattnet rinner undan fort.


På bilden nedanför gör dom swales i en trädgård. Där ser man hur grunda gångarna är. Det går att lägga flis i gångarna så att du kan gå ganska torrskodd även efter ett häftigt regn.



Även regnvattenrabatter passar in här. Vi måste ta till vara på vattnet.



På dagen värmer solen vattnet i diket eller som i mitt fall vattentunnorna i växthuset och på kvällen/natten så avges värme som håller frosten borta.

Kanske lite svårt att implementera detta vid stugan. Skulle jag gräva diken och fylla med vatten skulle väl ogräset frodas. Men kan ju vara värt ett försök. Jag har ju varit inne på att göra en rännil från stupröret likt en slingrig bäck och anlägga land längs dess väg ner mot en regnvattenrabatt eller damm. Även tänkt göra levador och däri kan ju vattnet värmas upp på sin väg mot rabatterna.

Även så kallade Wickingbeds är ett liknande odlingssätt fast då i slutna kärl.

Här har jag skärmdumpat från YT "Self Sufficent me" som gör många lärorika videos om att odla i Australien.

Just i den här bildserien är han och hälsar på i en persons trädgård. Hon använder ½ ibc tankar att odla i. Man behöver inte ha pallen under men det underlättar att få upp odlingen lite från marken. Vi blir ju inte yngre. Kvinnan målar sina plasttankar för att skugga/skydda plasten så att den håller längre och den äldsta bädden är 12 år.
Det är viktigt med en dräneringspunkt och den ligger en (½) fjärdedelstank upp från botten (se bilderna). Glöm inte att fästa ett nät över utloppet antingen inifrån eller på utsidan så att ohyra inte tar sig in i tanken.


På den här bilden så används det dammduk men man kan använda plastduk eller ett plastkärl istället.


Till odlingen i hugelkultur anda behövs ;
  • Organiskt material (täckmaterial, jord, kompost,flis, tidningar, kartong etc.)
  • Kvävegödsel
  • Trädgårdsjord
  • Påsjord
  • Kompost
  • Gödningsmedel
  • Sand
Måla gärna din odlingstank för att få den att hålla bättre. Placera en dränerings-nippel en bit upp från botten, detta blir din vatten resorvoar. Sätt ett nät över för att hindra ohyra från att ta sig in i tanken. Fyll botten med 2 säckar sand, plana ut denna och lägg i en dräneringsslang med en strumpa påträdd, för att sanden inte ska komma in i slangen och täppa igen. Förankra påfyllningsröret i kanten på lådan. Och häll på ytterligare sand på röret, det behövs inte täckas helt.

Hon lägger även en markduk över sanden som går ända upp till kanten på kärlet. I botten på detta även ett finmaskigt nät (varför vet jag inte riktigt kanske för att hålla det organiska på plats). Lägg i organiskt material.
Här ser vi tidningar, kartong och kompost samt flisade grenar.
Vattna ordentligt på det organiska du kan inte vattna för mycket, 💦💧

Dags att lägga i lite biokol omgång 1.


Och ovanpå detta lite vanlig trädgårdsjord.


Och som bilden säger lite påsjord eller kompostjord på påse.


Och omgång 2 av biokolen.


Kyckling Hönsgödsel eller den gödsel du har som är lika stark.

Det här förstod jag inte riktigt vad det var men nån gödsel utformad för odling i upphöjda bäddar. Skulle tro ben eller blodmjöl.


Till sist så toppar du med strö/flis. Vattna rikligt antingen direkt i bädden eller via slangen vid sidan. Och när du sedan sår så skuffar du undan detta lite tills plantan är stor nog att tåla att du lägger tillbaka täckningen.

Vik in överskottet på duken eller klipp av den.

Här stripar hon fast inloppsslangen som hon sedan kortar av lite. Täck gärna över den så att det inte kommer skräp i slangen.



Du kan täcka för inloppet med befintlig duk.

Vattna nu igenom bädden ordentligt tills det rinner ut ur dräneringsröret.


Här är hennes fina odlingar.





Smarta soptunnor att trä över plantor du vill skydda.