torsdag 2 januari 2020

Utedass/torrdass/komposttoa

Hur man startar ett dass.
  • Använd ett kärl som passar ditt dass (får plats under sitsen), häll ett 2-4 cm tjockt lager av toabark/jpellets/löv/flis/sågspån (jag använder Nitor toabark) i botten av kärlet. Eller pellets :)
  • Strö sedan efter varje toabesök 2-3 dl toabark/eller annat strö över avfallet + ca 1 msk pulver eller max 4 msk vid flitig användning. (jag använder Hasselfors Gardens Biotoalettstart ett ljusbrunt pulver)
  • Töm kärlet när det är fyllt till 3/4.

    Innehållet kan nu komposteras med löv och gräs. (Snabba upp processen men Nitor snabbkompost.) Det ska vara en tät botten i komposteringskärlet detta för att lakvattnet inte ska rinna ut. Använd en sluten tunna. Ha gärna lufthål längst upp men förse dessa med finmaskigt nät så att flugorna inte lägger ägg i komposten. Kompostera minst ett år gärna mer.
    Själv tänker jag att man kan kompostera slutet först ett år och sedan kompostera ytterligare i trädgårdskomposten för att sedan sprida ut till perenner och ettåringar som man inte äter av.




Jag använder Nitor Toabark Bioaktiv med luktstopp. (mikroorganismer) Samt ett pulver man strör över från Hasselfors Garden Biotoalettstart.
Ett dass luktar mindre om man separerar urinen från fekalierna. Köp en Dassisak eller använd en Guldkanna. Sonen kissar i skogsbrynet. ;)
Det avråds att strö kalk över latrinen. Använd istället bark,sågspån, flis från vedhantering eller löv. Jag tänker att även dagstidningar och wellpapp kan användas då mask uppskattar detta.
När sommarsäsongen är slut så låt tunnan stå och brinna(komposteras). Antingen på plats eller någon annanstans. Och ställ en ny tunna på plats. Nästa år kan du lägga den i en nystartad kompost, där kan du ev. ha släckt kalk ovanpå men aldrig i dasset, och låta den brinna färdigt tillsammans med trädgårdsavfallet. För att sen fördelas på landen. Själv tänker jag undvika mina land med ätbart. (för säkerhetsskull).
Källor; Calle von Essen och Ylva Svensson  
tors 2 januari 2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar