måndag 19 februari 2024

Dagens tips

 


Trigga igång ogräset genom att tidigt täcka odlingen med genomskinlig plast. Rensa sedan bort dessa ogräs strax innan sådden. Så får dina frösådder ett försprång innan ogräsen gror igen.

Gör vindskydd/insynsskydd av gamla pinnar och grenar.

Samla vatten i tunnor, kar och byttor av alla de slag. Ett måste för mig då jag har en offgrid stuga utan varken vatten eller el-nät.
Samla kaffesump till dina rabatter.

Gör snabba träd av fläder, oxel, kornell, spirea mfl.

Eget gödsel av ogräs. Bland annat nässlor, åkerfräken mfl

Gör en snokrabatt/kompost. Ormarna(ödlor) har numera svårt att hitta ställen att lägga sina ägg. Hjälp dom genom att blanda stallgödsel, flis, halm/hö i pallkragar. Det ska bli varmt som i en välskött kompostbehållare.

Egen såjord utan torv från utrotningshotade mossar. 
Jag flisar trädgårdsavfall och lägger i mina gångar mellan rabatterna. När dessa sedan har multnat ner så skrapar jag bort mullen och använder som såjord. Sterilisera för säkerhetsskull i varm ugn eller över brasa så att ogräsfrön dör.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar